سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات پرستاری سپید گستر

افت فشار خون از جمله مشکلاتی است که به ندرت اتفاق میوفتد و اغلب افراد دچار فشار خون بالا می‌شوند. اما در تعداد کمی از افراد، به‌خصوص سالمندان مشکل افت فشار خون نیز رخ می‌دهد. کم فشاری یا فشار خون پایین، همانند فشار خون بالا خطرناک است؛ و باید به دنبال دلایل رخ دادن و کنترل آن بود. در این نوشته وب‌سایت سپید گستر، به بررسی دلایل پایین رفتن فشار خون در سالمندان پرداخته‌ایم.

 

کاهش فشار خون پس از غذا خوردن

با خوردن غذا، به‌خصوص وعده‌های سنگین، دستگاه گوارش محل جذب خون بدن می‌شوند. در این شرایط فرد دقایق و یا حتی ساعتی پس از صرف غذا، دچار افت فشار می‌شود. این مسئله در افراد جوان کمتر رخ می‌دهد؛ چرا که بدن قادر است این حرکت خون به سمت دستگاه گوارش را جبران کند. اما در سالمندان این مشکل به شکل جدی‌تر و با علائم بالینی خود را نشان می‌دهد.
اگرچه این نوع از افت فشار به خطرناکی سایر موارد نیست؛ اما برای فرد آزاردهنده است. این مشکل معمولا در وعده‌های صبحانه و نهار بیشتر رخ می‌دهد؛ و راه‌کارهای کنترل ساده‌ای دارد. اگر به عنوان پرستار سالمند مشغول مراقبت از چنین فردی هستید؛ بهتر است از وعده‌های سبک اما مقوی برای او استفاده کنید. همچنین تقسیم غذای روزانه به وعده‌های بیشتر، راه‌کار ساده دیگری است که به کنترل این مشکل کمک می‌کند.

مهم‌ترین دلایل افت فشار خون در سالمندان

افت فشار به دلیل کم آبی

منظور از هیدراته نبودن بدن، کاهش میزان آب بدن است. بدن انسان برای آنکه قادر باشد از پس وظایف گوناگون برآید؛ باید به آب کافی دسترسی داشته باشد. بسیاری از افراد، به‌خصوص سالمندان در این زمینه دچار مشکل هستند. عدم احساس تشنگی، ناتوانی در رفع نیازهای شخصی و سایر مشکلات، معمولا باعث می‌شود که بعضی از سالمندان، مصرف آب کمی داشته باشند.
کمبود آب به راحتی می‌تواند موجب افت فشار خون شود. بنابراین در نگهداری از سالمند به تنظیم میزان آب‌رسانی به بدن او توجه کنید.

افت فشار به دلیل نارسایی قلبی

نارسایی قلبی به معنای ناتوانی قلب در پمپاژ مقدار کافی خون به بخش‌های مختلف بدن است. نارسایی‌های قلبی معمولا در سالمندان و در پس مشکلات قلبی رخ می‌دهد. اگرچه این مشگل گاهی در سنین جوانی و میان‌سالی نیز وجود دارد. وقتی قلب توانایی پمپاژ خون را نداشته باشد؛ اولین نشانه آن افت فشار خون است.
برای کنترل این شرایط، فرد بیمار باید فعالیت‌های خود را آرام‌تر و با صرف انرژی کمتر انجام دهد. به‌طور مثال در این افراد، برخواستن یک‌باره از حالت درازکش، می‌تواند موجب کاهش فشار خون شود.

افت فشار به دلیل مصرف بعضی از داروها

سالمندی معمولا با افزایش مصرف داروهای گوناگون همراه می‌شود. داروهایی که هرکدام برای حل مشکلی خاص تجویز شده‌اند. با این وجود، اگرچه داروها مزایای گوناگونی دارند؛ اما همیشه با بعضی از عوارض نیز همراه هستند. یکی از این عوارض هم کاهش فشار خون است.
اغلب داروهایی که موجب افت فشار خون می‌شوند مرتبط با مشکلات و بیماری‌های قلبی و کنترل فشار خون بالا هستند. در کنار این موارد، داروهایی ضد اضطراب، برطرف‌کننده ناتوانی جنسی، ضد درد و درمان پارکینسون، از جمله مواردی هستند که احتمالا در ایجاد این مشکل نقش دارند.
به‌طور کلی در این زمینه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. گاهی عوض کردن دوز دارو و یا خود دارو، می‌تواند به برطرف شدن مشکل کمک کند.

افت فشار به دلیل عدم فعالیت

نداشتن فعالیت بدنی برای ساعات طولانی آخرین دلیل متداولی است که موجب افت فشار خواهد شد. از آنجا که سالمندان معمولا ساعات طولانی‌تری را در بستر در حالت خواب و بیداری به سر می‌برند؛ این مشکل را بیشتر احساس می‌کنند.
در نهایت توجه کنید که فشار خون پایین می‌تواند موجب سرگیجه، غش، ضعف، خستگی و حالت تهوع شود. پس به عنوان پرستار سالمند به این نشانه‌ها در بیمار خود توجه کنید.